2013-08-02 Motor till vändskivan

Har fått några kommentarer och frågor om motorisering av vändskivan. Från början var det tänkt att den skulle vara manuell men när frågor kommer och man börjar fundera så...

Har letat en anledning att leka lite med stegmotorer och här fanns ju en chans.
Helst skulle man ju försöka hitta en bra stegmotor i något elektronikskrot men det blev en ny från Lavicel för 159:-. Motorn är på 3,9volt och har 200 steg.  200 steg innebär att den har 200 lägen på ett varv till vilka den kan styras med stor nogrannhet.
200 steg på en vändskiva som är lite dryga 100 mm i diameter, dvs drygt 300mm i omkrets, gör att varje steg ger en nogranhet på 1.5mm vid spåret. Det är inte tillräckligt så det måste förbättras med utväxling.

I leklådan fanns en påse med kugghjul och det största kugghjulen hade 45 kuggar medan det minsta hade 15. Det ger då 3 gånger, dvs 200 steg per varv kan bli 600 steg, vilket ger 0.55mm. Fortfarande lite klent då det bara är något mindre än rälens bredd. Men det får duga så länge - andra kugghjul fanns inte i lådan.

På lagringen under vändskivan finns en hals med diametern 25 mm, så det stora kugghjulet får borras upp till detta. Det enda med diametern 25 mm som fanns hemma var ett fräshuvud, men efter två kugghjul med helt ocentrerat hål så fick konstateras att fräshuvuden inte passar som borr...
Från Jula inhämtades ett enkelt centrumborr på 25 mm och mu gick det bättre - ett snyggt centrerat hål med lagom klämpassning.
Det lilla kugghulet passade snyggt på motorn och ett fäste till motorn sågades till av en bit kretskortsplatta.

Hade jag gjort vändskivan för motor från början så hade nog hela nederdelen blivit i ett stycke men nu blev det två.

vskiva17vskiva15vskiva16

Till styrningen är det ett mikroprocessorkort - Arduino.
Vår Arduinoanvändning har standardiserats till Lavicels egna variant, Brage som kostar dryga 70:- i byggsats, så även vändskivan har fått en sådan.

Utvecklingen av styrprogrammet görs främst av ätteläggan som med tiden blivit stor Arduinofantast.
Styrprogrammet har/ska ha omläggning och inställning av spårlägen via tre knappar, samt styrning via LocoNet så att omläggning från panelen är möjlig.
Mer om detta när programmet är färdigtrimmat. 

Fortsättning följer...