Under Allhelgonahelgen var det dags för MJ-Hobbymässa i Älvsjö. SkånskaN åkte upp med ett litet gäng (Bengt N, Håkan, Bengt L och Rolf) och under lördagen anslöt Patrik.
Tillsammans med FNISS och SLAMRA sattes det upp en bana på ca 70 modulmeter. En del var rent dubbelspårig som anslöt till en del som var en kombination av dubbelspår och enkelspår. I den senare delen återfanns FOSSIE, Söderberg & Haak samt MOXIE:s tre delar.
FOSSIE och Söderberg & Haak var intill varandra och vid ena hörnet av området och utgångspunkt för bygget varför John Leijonhufvud som höll i N-skaledelen på mässan bad oss komma så tidigt som möjligt.

Två bilar gav sig iväg på morgonen. Vi siktade på gemensam lunch vid Motell Vätterleden och då körtiden från Bengt N i Malmö och från Bengt L från Hörbytrakten var den samma gav sig Rolf iväg en timme tidigare för att plocka upp Bengt L. Färden fungerade bra, gemensam lunch på avtalad plats och sen vidare i egen takt till mässan.

Vid halv tre tiden var vi framme och då hade Stockholmsgänget hållit på sedan tolv och väntade ivrigt på våra moduler. Sen var det standardproceduren och lite traditionell Loconet problematik men vid halvniotiden kunde vi lämna banan i körbart skick.

Mässan öppnade klockan tio och då var banan igång och allt klart för visning. Mycket folk samlades runt banan och intresset var stort. Publiken uppskattade höjden som gav barnen möjlighet att se och de vuxna en överblick. Några mässdeltagare passade på och samla kunskap av erfarna byggare för att användas i sitt eget bygge.

Körningen på dubbelspåret gav publiken tågrörelse och mötande tåg men var rätt enahanda för lokförarna. Enkelspårsdelen erbjöd också publiken underhållning men framförallt förare och stationspersonal socialt umgänge då man faktiskt var tvungna att kommunicera intensivt för att synkronisera tågrörelserna. En kombination med dubbelspårssträckor som kan buffra upp tåg inför stationer men stort inslag av enkelspår är nog ett vinnande koncept i publikkörningar.

Dagen avslutades med ett långtåg med 115 vagnar som sträckte ca 10 m dvs 1,6 km i verklig skala. Med två lok i fronten och ett mitt i tog sig tåget runt banan till glädje både för publik och deltagare. Förstaloket fick dra ett för stort lass och blev tvungen att utgå och återhämta sig under natten men de två kvarvarande RC-loken klarade uppgiften.

Söndagen blev en upprepning av lördagen förutom långtåget. Något mindre publik som vanligt men ändock välbesökt. Klockan fem stängde mässan och efter en kort avslutningsgenomgång av John monterades banan ner snabbt och effektivt. Kvart över sex rullade den första bilen med Rolf och Bengt L ner mot Skåne. Bengt N och Håkan stannade över natten i Stockholm och körde hem på måndagen.

På det hela en mycket bra organiserad körning med mycket och trevlig publikkontakt och god gemenskap inom N-skalegruppen.

Bilder från Rolf och Bengt N: