FLM Konvertering till SJ Ga samt dekoder inbyggnad
Har man inte haft turen att hitta ett original FLM SJ Ga kan man relativt enkelt konvertera ett FLM 7152 (BR55) till ett "tidigt" Ga.
I princip handlar det om att måla det röda svart, inklusive fälten på koppelstängerna.
Skorstenen kapas ned till första "ringen" (det hade jag redan gjort på bilden ovan). Den varianten jag gjorde, torde vara en av de tidigaste eftersom de allra flesta loken fick en ny panna runt 1930 eftersom den tyska varianten inte dög. Det finns en hel del i att forska kring detta på internet eftersom pannorna skiljer sig rejält utseende mässigt, svenska pannor är generellt mer nakna, färre attiraljer.
Nedan ser Ni loket i svart. Jag kan rekommendera att man plockar isär så mycket som möjligt innan målningen, särskillt tendern, det blir enklare då. Du kanske ska bygga in dekoder och då ska det säras på grejorna i allafall. På själva loket, tog jag bara bort hytt och panna. Ville inte riskera att behöva kvarta om hjulen.
Använde 1mm fin pensel, knappnål och gammaldags trätandpetare för målningen. Nu återstår dekalering.
Så till sist dekalerade jag. Dekaler finns att köpa på nätet. Senare har jag tänk att sätte dit en röd acetylentub i vinkel under hytten (nu sitter BR55 original horisontellt) , samt sätta på en typiskt svensk krage på kolboxen högst upp på tendern.
Bilder på dekoder inbyggnad kommer inom kort.
Här syns loket vid slaggropen.
Så till dekoder monteringen....
LÄS HELA INSTRUKTIONEN INNAN DU BÖRJAR KAPA TÅTAR...
Tyvärr gick det snett med bilderna i början. Nåväl, jag plockade isär loket så det såg ut så här, i princip ett naket underrede.
Här är bl.a. en konding bortplockad. Vidare, kapa blecket vid A som en förberedelse till belysningen. Behåll strömmatningen från tendern, B vilket förbättrar densamma.
Det syns inte på bilden riktigt, men blecket mot motorns vänstra pol, har jag behållt intakt.
Jag valde mellan 2 dekodrar, Tran DCX74z till vänster samt DCX75 tillhöger. Den högra brände jag i ett tidigt stadie, berättar längre fram.
På undersidan av lokkåpan (framför eldstaden) finns en öppning som jag gjorde större. Observera "hacket" nere till höger i den röda triangeln,
som gör att den något större DCX75 också kan få plats, diagonalt i hålet.
DCX74z får plats stående i hålet! Glöm inte att isolera dekodern (dokument tejp) eftersom det finns metall i framkant av hålet.
Tåtarna för strömupptagning i loket samt den vita (ljus fram, ljus bak finns ej på denna modell) kapade i lagom längd). Blå och gul (ljus bak) kapas så kort som möjligt
eftersom de ej används här. Jag "förseglade" blå o gul med cyano för att undvika ev fenomen genom kortis.
Förtenna tåtarna som ska lödas, så behöver du inte tillföra tenn vid lödningen.
Vit (ljus fram) lödad på plats samt röd (ströupptagning höger, lok) och svart (strömupptagning vänster, lok).
Annan vinkel. OBS Orange och Grå (matning motor) ännu ej kapade.
Nu kan matningen till motorn dvs grå (vänster) och orange (höger) ledas parallellt med befintlig strömupptagning till tendern.
Dekodern isolerad med tejp.
Här är grå lödad till kontakt blecket mot vänster pol.
OBS! Här gjorde jag en tavla! Se pilen, det bleck jag pekar på sitter på motorn, tabort det helt, inte en flisa får finnas kvar. Det kortslöt mot chassit och kostade mig en dekoder!
Finns inte på alla exemplar, men kolla. För att tabort det, pilla först bort den runda delen som håller kolet så går det enkelt, men se upp så inte den lilla fjädern som pressar in kolet far iväg.
Sätt därefter tillbaka kolet och den runda delen.
Så här ska det se ut.
Därefter lödas orange till höger pol. KLART!
Nu är det bara att montera ihop och provköra!!!
LYCKA TILL
JanP