SJ B1 Personvagn 2 Klass
Detta är några tips jag kom på under resans gång när jag byggde min SJ B1Personvagn från MGP.
Tyvärr är min beskrivning något bristfällig då en hel del bilder försvann vid en stöld av min kamera.
MGP's byggbeskrivning är igentligen fullständig och gäller för samtliga SJ 60-tals vagnar.
Beskrivningen hittar man här:
http://www.mollehem.se/doc/60_instruktion_SE.pdf
Jag hade en del huvudbry rent generellt med hur B1 vagnen ser ut och vad som skiljer den från andra personvagnar etc etc. Detta berodde främst på att jag har aldrig satt mig närmare in i dessa detaljer men hade faktiskt en bra hjälp av följande länk till Stinsen MJ forum:
http://www.stinsensforum.se/viewtopic.php?f=3&t=5663&start=0&view=print&sid=3d95d9431ac55669dfedb5c77b83669c
Vagnen är mycket lättbyggd och på sedvanligt vis, började jag med att kontrollera korgen för eventuella små luftbubblor.
Jag fann inga, men om man hittar dito kan man fylla dessa, företrädesvis från insidan, med CA lim och jämna ytan när den har torkat.
Därefter rensade jag allt gjutskägg på korgen och underredet, samt provade att prova att fönsterramarna passar på sina platser.
Nästa steg var att prova underredet/bottenplattan mot korgen. Av tillverkningstekniska skäl kan bottenplatta skilja sig något i längd mot korgen.
Det är enkelt att åtgärda. Jag delade bottenplatten på mitten, därefter passade jag in halvorna mot respektive korggavel, markerade "överskottet" och kapade plattan motsvarande. På så vis får man ett jämnt och fint snitt som är enkelt att sammanfoga med CA lim. Eventuellt kan man förstärka fogen med en bit plasticard på insidan.
Som bilderna redan har skvallrat om, hade jag grundmålat korgen innan jag kapade bottenplatten, dock rekommenderar jag att man gör i den omvända ordningen för att inte skada målningen...
Som alltid är det viktigt att korgen är ordentligt rengjord innan målningen. Som grundfärg har jag använt Mekonomens "Auto-K" på sprayburk ochÂÂ som får en fin rödbrun nyans när den klarlackas (blank). Takfärgen är en Tamiyo TS också på sprayburk. Således behövs ingen airbrush för att måla denna vagn!
Nu gav jag mig på detaljer såsom bufferts, handtag, bälgarÂÂ och trappsteg. Jag hade otur med mina bufferts, jag bröt av piggarna av misstag, så jag borrade upp ett 0,5mm hål samt limmade i ditoÂÂ knappnålar som armering, kapade efter torkning, därefter sitter de bergfast!
ÂÂ
ÂÂ
Fotstegen är nog den knepigaste biten på hela bygget. Mitt bästa tips är att använda sig av en klump vägglera som hjälpte mig under vikningen och håller den på plats under limning eller lödning.
Till sist ett leveransfoto, där SJ B1 går bakom en Flm postvagn som "referens".
/JanP