Detta är ett tips som gäller FLM produktnummer 736501  SJ Rc2 1027  utgiven med anledning av Fleischmanns 125års jubileum.

Säkert kan det göras på annat sätt, eller med annan dekoderfabrikat.

Läs hela instruktionen innan du börjar karva/klippa.

Loket är försett med en NEM651 ficka, således förberett för insticks dekoder. Dock är hålen (honan) försedd med runda hål och min favorit dekoder CT Elektronik (Tran) har fyrkantiga stift så det fick bli en kompromiss.

Man tager vad man haver, så jag använde en Digitrax DZ125 med tåtar (7st men den blå används inte här). Jag skalade av "plåstret" som satt runt den. Isolerade med betydligt tunnare tejp litet senare.

 

DZ125

 

Kåpan lyfts av enligt instruktionen i lokets plastask. A- respektive B-ände är markerat på kåpan, men jag markerade även på chassit vilket som är A änden, för alla eventualiteter.

I B-änden finns detta stora utrymme för dekoder, se högra delen på bilden.

Dekplats

 

På motsatt sida, sitter kortet (NEM 651) som plockas hur, det används för den analoga driften. OBS kolla på vilket håll det sitter i.

Jag använde detta kort att löda tåtarna på, så det funkar som en "förlängningssladd.

Banorna filas bort / kratsas bort. Obs, "baksidan" är utåt, där finns också en bana som ska bort.

 

NEM 651 Plats

 

Här är baksidan, som synes den lilla banan mellan ringarna bortskrapad.

Obs, jag behöll den lilla svarta isolatorbryggan på stiften eftersom den håller stiften i god kondition och ingen risk att de bryts eller bockas.

Bryggan måste dock bort innan du börjar löda.

 Baksidan

 

Framsidan. Titta nere till höger, så ser du en antydan till siffran 1 och den motsvarar tåt 1 på dekodern enligt NEM651 alltså den som normalt är orange, ström till motorn höger sida sett i färdriktningen.

Alla banor kapade. Var noga med detta så det inte blir kortis och säger poff....

Framsidan

 

När kortet är rensat, är det dax att kapa tåtarna i lagom längd.

Försöka att hålla dekodern i den position du vill ha den och se hur mycket av tåtarna som ska kapas. Knepigt men normalt kapar jag förlitet och då får jag problem med tråd-spagettin som snor sig... men bättre att ta det steg för steg så man inte kapar förmycket på en gång. Jag satte dekoder tillfälligt på plats med tejp och måttade tåtarna därefter. Sätt den i den riktning du vill ha den, var noga, varje millimeter är viktig.

OBS,när du testar, notera att på toppen av chassit till höger (under tejpen på bild) finns en fördjupning/spår. Den ska du inte täcka eller blockera eftersom det är en försänkning till skruvskallen undersida kåpan, som håller strömavtagaren.

De klippta tåtarna skalas av ca 2-3mm som jag omgående förtennar, då behövs inget tenn tillföras senar när de lödas på plats.

kapning

 

Därefter rigga den i en hållare av något slag. Skydda sladden med papp. Sladden är mycket tunn och blir lätt deformerad. Nu är det dax att löda tåtarna  på "flugbenen".

Här har jag dragit ut den svarta isolatorbryggan en bit till vänster, men säkrast är att ta bort den under lödning. Som sagt, orange tåt på stift 1.

Lödstationen har jag på drygt 430C så det går oehörtsnabbt att löda dit tåten, kanske en sekund. Inget tenn tillfört, endast det som fanns efter förtenningen av tåten.

 

Loda 1

 

Bara att fortsätta...

Fyra par händer behövs för detta pilleverk och eftersom min fru inte har lust att sitta och hålla i tåtarna, har jag skaffat en sådan här....

Som sagt, sätt papp i nyporna så inte sladdar o kort trycks sönder.

Med denna dekoder, är det nu bara att ta tåtarna i samma följd som de sitter på dekodern.

Orange 1, Grå 2, Röd 3, Svart 4, Vit 5 och Gul 6.  Här fanns dessutom en 7:e tåt, blå, ej använd så den är kapad närmare och "isolerad" i änden med litet CA lim.

loda3

 

Så är allt på plats, på med locket! Går inte kåpan på, är det sannolikt en tåt som kommer emellan skruven på strömavtagaren och chassit...

paplats

 

 LYCKA TILL!