Yd med släp
Här följer mina tips för färdigställandet av Möllehems Gårdsproduktions Yd med släp. Jag har utgått från instruktionen som medföljer modellen. Kolla alltid också på deras hemsida för den senaste versionen.
Tyvärr fumlade jag bort en del av mina bilder, men sånt är livet.
Nåväl, en god sed är att alltid gå igenom hela innehållet i paketet, checka av att alla delar finns där. Det lönar sig i längden, det är så lätt att ma senare fumlar bort något, då vet jag om jag ska leta på golvet, eller kontakta leverantören.
Innan jag gör det, tar jag fram min "skärbräda" som jag rensat från annat "skräp" och ovidkommande delar. Jag har bara det väsentliga för stunden på brädan och kan fokusera. Dessutom, jag kan enkelt förflytta det jag håller på med på arbetsbordet om så krävs.
När jag är klar med inventeringen, tar jag fram verktygen, kolla listan i den medföljande beskrivningen. Jag kompletterade med en liten insex-bit (1,3mm) som används senare för skruvarna till motorn. Dessutom, jag tog fram rälssågen (0,2mm bladtjocklek) som ska användas för att ta-upp slitsarna i karossen där bagageräckena ska fästas i fronterna.
Klassiska runda trätandpetare och knappnålar är också bra att ha tillhands för applicering av lim/spackel.
Jag började med att rensa gjutskägg från karosserna, borra upp hålen för räcken mm (0,4mm). Jag visar alltså inte släpet separat, det är ganska enkelt och principerna de samma.
Röd pil: rensa fönstren. Jag använde en rktigt skarp skalpell med nytt blad och en fin fil. Tänk på att hålla verktygen snett vinklade inåt, så att inte den yttre delen av fönsterkarmen skadas. Rensa även på insidan, det är liksom en försänkning som fönsterplasten ska in i som ett av de sista momenten av hela bygget.
Grön pil: De små hålen för räcken mm borras upp. Tänk efter före, dvs ska du ha bagagstegen på sidan mm.
OBS! På insidan nederkant dörrarna finns anvisningar/nischer till fotstegen som senare limmas där och är då vinklade 90 grader ut och under karosskanten. Skrapa rent i dessa nischer och kontrollera måtten redan nu så att fotstegen får plats, det underlättar längre fram.
Gul pil: Kolla om det finns ställen med "tunn" plast. Ett sådant ställe är i böjen mot taket, precis över vindrutorna, viljket också nämns i bygginstruktionen från tillverkaren. Detta ska förstärkas med lim på insidan, se nästa bild.
Det är nu ett bra tillfälle att kolla över de övriga ytorna för ev. ojämnheter och spackla dessa. Det går alldeles utmärkt att använda limmet som spackel, eftersom det är ett riktig "finlir" det här och då har man inga "korn" i spacklet.
Här nedan visar de gula pilarna var limsträngen ska ligga. Jag applicerade limmet med en tandpetare. Limtypen (cyano) syns på första bilden ovan.
De röda pilarna visar var slitsarna till bagageräcken i fronterna ska sågas upp. OBS! Slitsarna ska vara precis utanför de yttre markeringarna av motorluckorna, för detaljer kontrollera mot Byggbeskrivningen på Möllehems Gårdsproduktions hemsida www.mollehem.se . Det handlar om en endast någon mm lång slits, så jämför också med ets-kitet där fästet finns.
Kontrollera också urtagen för fotstegen på karossens insida, även för släpet och karva ur, eller slipa, dem försiktigt om mer plats behövs.
Jag passade nu på att även rensa chassit till motorvagnen och testa passformen. Tänk på att det ska även in ett par medföljande ballastvikter i metall till motorvagnenskaross. Det krävs litet filande och slipande där också på insidan av fronterna.
Passa på nu att rensa för bottenplattan till släpet, och pröva passformen till släpets kaross.
Gul pil: Här kollar jag vikternas passning mot chassit (en sen bild eftersom motorn och kuggväxlar är redan på plats, men återkommer till det...). Det är enkelt att fila i metallen på vikterna om så behövs. Det är också bra att göra en igenkänningsmarkering på chassit vs vikterna, så att man har koll på vilken vikt som ska sitta i vilken ände av chassit.
Det är också lämpligt att redan nu ta "höjd" för hållarna till bagageräckena i "fronterna" om du tänker motera dessa. Hållarna, har en detalj som viks 90 grader och fungerar som mothåll innanför karossen, vilket innebär att man bör karva bort litet på metallvikten för att få plats för dessa (Något jag hade missat...).
Röd pil: Detta är fästet för kopplet mot släpet. Hålet ska borras upp. Kolla storleken på skruven innan du börjar, hålet ska vara något mindre än skruv diametern dvs 1,4mm-1,5mm.
När jag kommit så här långt, tyckte jag att det var dax att grundmåla.
Jag använde denna grundfärg från Biltema. Jag tyckte den passade eftersom den är ljus och rälsbussen ska ha en ganska ljus, gul nyans.
Jag sprejar bara ett tunnt skikt, eftersom när man är 50+ som jag och synen sviker, hjälper grundfärgen till att ge en bättre färgkontrast i jakten på glömda gjutskägg mm.
Nu ser jag mycket bättre vad som ytterliggare ska fixas till och använder min vassa skalpell och superfint slippapper. Akta så du inte tar bort ev lister och profiler i karossen. Se nedan:
Färdigskrapat och slipat innan nytt lager av grundfärg läggs på.
Vi får inte glömma etsdetaljerna! Det är enklast att måla dessa när de sitter på "kartan" så jag hängde arket på en bockad cykel-ekra (går bra med vilket cykelfabrikat som helst ;-) ) och gick på med grundfärgen.
Den skarpsynte kan se att jag redan har snäppt ut takräcket samt bagageräckena för fronterna, men det var mest därför jag var nyfiken på att bocka till dessa. Jag rekommenderar dock att ni låter dem sitta på arket tills de är grundade och målade så långt möjligt.
Nu tog jag rälssågen, gjorde slitsar precis utanför motorluckorna, bockade till bagagekorgarnas hållar och limmade dit dessa.
OBS! Se den senaste instruktionen på Möllehems Gårsproduktion på nätet; Ska du ha bagagekorgen i nedfällt läge, ska det filas litet på den yttersta delen av hållarna (ej gjort här på bilden).
Snyggt!
Till sist, jag filade litet på vikterna (här syns den bakre), kanske inte så snyggt men det syns ju inte eftersom det är undertill. Jag kollade att skruven som håller släpet gängade sig fint ner i hålet.
Innan jag lackerade karosserna, tyckte jag det var dax att sätta ihop chassit och kolla att allt fungerar mekaniskt och elektriskt.
Här har jag lagt upp ingredienserna. Kontrollera noga vad den senaste instruktionen på nätet säger!
Den lilla bit'n är en 3mm insex för skruvarna till det U-formade överfallet som håller motorn på plats. Detaljerna ligger på rätt plats nu för montage. Därefter har jag rensat hålen för axlarna med borr (max 1,5mm), dock började jag med mindre dimension för att inte göra hålet för stort, prövade, borrade vidare, och tryckt kuggaxlarna försiktigt på plats. Notera att det större kugghjulet ska ha en position så att det i princip ligger i centerlinjen av chassit.
OBS! Var mycket noga med att hålla borret i rät vinkel annars kan du få problem med att hålet blir för stort och i "fel" riktning. När allt är klart, sätt en droppe olja i hålen för axlarna och litet fett på kuggarna. Kolla att allt "rullar" fint innan du trycker dit motorn.
OBS! Var mycket noga med att hålla borret i rät vinkel !
Jag kollade även att axlarna till släpet passar och borrade upp hålen för att få hjulaxlarna att rulla fint och lätt.
Eftersom jag ska ha dit en dekoder, lödade jag inte dit några sladdar utan satte ekipaget i en provbänk (litet skruvstäd med gummi skydd) och körde det "analogt" med ett par tåtar från en trafo. Polerna sitter på var sida om motorn, en syns på bilden nedan som en ögla till höger på motorn. Allt avlöpte väl och inga missljud. Notera att denna motorn känns ganska fort varm, men det är helt normalt.
Nu vet jag att motorn funkar och att det mekaniska löper lätt och "smort".
Nu tyckte jag att jag kunde ge mig på dekoder montaget!
Försök att göra en kvalificerad uppskattning över hur långa (eller korta) tåtarna behöver vara. Jag valde mellan tre olika typer, jag tror vilken som helst passar men just här tog jag den nyaste och minsta jag hade på lager; DCX76z från Tran.
Chassit demonteras för att göra allt mer åtkomligt. Det svarta är en färg jag målade på för att "dölja" chassit, men det var ingen bra idé, jag hade inte rengjort ytorna så färgen flagnade direkt...
När jag klippt tåtarna satte jag upp dekodern (med papper som klämskydd i en hållare) för att förtenna ändarna. Tyvärr blev något tåt litet för kort, men det åtgärdar jag senare. Med förtennade tåtar, behöver du i princip inte tillföra något tenn när de senare lödas på sina platser.
Nu är det bara att följa anvisningarna som följer med dekodern, dvs löda rätt tåt/färg på rätt plats. Jag har inte tänkt ha belysning just nu så det handlar om att ansluta polerna på motorn (här orange samt senare den grå) samt strömupptagningen (svart/röd).
Jag har klippt ut blecken från ets-arken, limmat dem på plats ordentligt, det finns några skåror de trycks ned i och där applicerade jag limmet samt under den större plattan där tåten lödes fast. Obs, jag lät limmet torka ordentligt, innan jag lödade dit trådarna. Lödningen ska gå kvickt så inte plasten smälter eller skadas. Som synes finns färdigt hål och spår i chassit att leda tåtarna i.
Hantera blecken försiktigt så de behåller sin spänst, de ska nämligen trycka mot hjulens insidor.
Strömupptagning på släpet görs på samma sätt, jag har dock inte gjort det ännu, min buss fungerar utmärkt ändå-
Här syns hur blecken fjädrar mot hjulen. Tänk på detta när du trycker dit axlarna, så att blecken inte trycks nedåt och bockas. Lirka dit dem innan axeln trycks nedåt så den snäpper i.
Jag isolerar dekodern med dokument-tejp.
Nu är det dax för grundprogrammering och provkörning. Programmeringen gjorde jag på en separat spårstump. Ekipaget ser märkligt ut, men det beror på att jag har tejpat på vikterna för att få rätt tryck mot rälsen. Här har jag chassit på spåret mot Knorrtorp, strax efter växeln från stambanan och till vänster börjar himlabacken upp mot knorrtorp (Landskapet ej färdigt). Chassit fick nu knuffa ett par tankvagnar före sig upp för backen och det gick alldeles utmärk.
Så är det dax att återgå till målningsarbetet. Jag riggade karosserna på grillpinnarna och ets-arket på metallpinnen. Jag valde Humbrol 103 för jag ville ha en färg som kändes litet bleknad. En annan lämplig HC färg är SMJ's "Hilding gul". Allt är sprutat med air brush. Efter att färgen satt sig, maskerade jag och målade jag taken med en typ "aluminium" färg för bilfälgar. Den är kanske litet väl glittrig, men det tonades ner när klarlacken kom på så småningom. Jag målade också senare ytan mellan fotsteg och dörrmed en silverfärg.
Därefter klarlackades allt som förberedelse för dekalerna. En tandpetare är bra att ha till hands när man ska "ratta" runt dekalerna till rätt plats, särskillt de långa gröna midjelinjerna. Följ metoden i anvisningen, det är enklast.
När dekalerna torkat, sprejade jag åter ett på ett tunt lager klarlack för att skydda dekalerna innan jag gick på att montera ets detaljerna.
Jag hade redan sprättat bort bagageräcket för front och tak innan lackeringen så de fick lackas efter att de vikts ihop... En bra plattång är viktig för ett bra bocknings resultat.
Här håller jag pakethållaren upp och ned. Som synes en del fin-lir, men följ anvisningen lugnt och metodiskt så lyckas det!
Här har jag vikt pakethållare, fotsteg (silverfärgad på trampytan) och takräcket samt målat dem.
Fotstegen limmas på plats. Testa att de inte sticker för långt in i kåpan, eftersom det blir tight när chassit kommer på plats.
"Kackerlackan" jag har i tången ska bli stegarna som ska leda upp till takräcket, en på båda långsidorna.
För att få bra stuk på formen, använde jag en bit Evergreen stav i lämplig tjocklek som mall. Notera kroken till höger, den ska under och upp i slitsar på insidan av karossen.
OBS! nabbarna på mitten ska in i motsvarande hål i sidan. Pröva och se hur långt de går in. Jag glippte dem minimala, annars får du problem med fönsterplasten senare om de sticker in för långt.
Avbrutna tandpetarspetsar är utmärka att använda för fixering av stegen under limmets torkningsprocess.Tyvärr saknar jag bilder av monteringen av handräcken men det är betydligt enklare. Dock, tänk på att inte ha för långa fästnabbar annars blir det problem på insidan vid fönstermonteringen.
När alla detaljer är på plats, klarlackas allt igen.
Nu återstår bara klippning och montering av fönstren. Klipp enligt anvisningen.
Ibland är det svårt att få till det med fingrarna, då är det ett bra knep att använda en klutt fästmassa på en tandpetare! Fönstren limmas på plats. Detta på bilden är en bit till frontfönstren som jag bockade något i mitten vid mittstolpen för att följa karossen. Jag skrapade också försiktigt bort de svarta anvisningarna innan monteringen/limningen efersom de annars kan falla av små svarta flagor...
Allra sist gjorde jag ballast i släpet iform av små skrotmuttrar jag hade, förseglade allt med tejp. Naturligtvis ska också dragstången monteras. mellan släp och buss.
Skruven till dragstången kapade jag något eftersom den annars kan gåemot insidan på karossen i släpet. Jag gjorde försiktigt även en liten urgröpning i släpets kaross av samma skäl.
Och så plötsligt har du ett litet smycke till din bana!!
---