Uppdaterat 2012-01-31
En bygglogg av Andreas L
Projekt Åhus station!
Först lite kort information om förebilden.
Åhus var en 5 spårig ändstation (idag bara 3 spår) i svag kurva, spår 1-2 var för person och spår 3-5 rena godsspår.
Spår 4'a hade vagnvåg. På stationsområdet fanns förutom godsmagasin även ett lokstall med två portar.
I stationens Östra ände löper spåren vidare ner i hamnen.
Persontrafiken lades ner 1962 så att jag tänker försöka avbilda området någon gång under 1950-talet.
Tanken är att på hemma plan ha stationen i en kommande DDR inspirerad bana, därför kommer jag köra med utbytbara byggnader.
Mitt mål är att med tiden ha de byggnader som fanns på stationsområdet men till att börja med kommer det vara byggsatshus från bland annat Auhagen och WS-lasercut!
2012-01-31
Mycket har hänt
Ja nu har det snart gått 6 månader sedan jag uppdaterade min bygglogg, efter några månaders MJ-svacka så tog jag nya tag. Jag har gjort en rejäl rockad här hemma och invigt ett nytt hobbyrum så nu kan jag arbeta lättare med modulerna.
Vad har hänt sen sist då? Jo vändskivan har kommit på plats, nästan all räls är rostmålad, landskapet är grundmålat, ett avsnitt väg är på plats och ska målas.
Jag tog även beslutet att fixa breddningsmoduler som jag kan hänga på i "ytterkurvan" detta för att få lite mer plats till miljö kring stationen. Jag har även sågat till två stycken 600x1000 moduler som skall skruvas ihop och med tiden bli hamnen :) Är man fast i modulträsket så är man.. Nu kommer lite bilder!
Lovar även att bli bättre på att uppdatera byggloggen :)
Lokstall med vändskiva, stationsbyggnad och godsmagasin
Lokstallet med vändskivan (se min ombyggnadsbeskrivning)
Utrustningen runt infartsspåret till vändskivan börjar kännas rätt.
Vägövergången bakomlokstallet
Hotell Briggen
Miljön runt lokstallet och Hotellet
2011-09-18
Testad i trafik
Mycket har hänt sedan jag uppdaterade sist. Det har varit en intensiv september. Åhus var anmäld till körningen i Vallensbæk 2-4 september, så det var en hel del att fixa till detta! Nu är vi i mitten av september och Åhus har deltagit i två körningar. Den första var ovan nämnda Danmarks körning och den andra var redan helgen efter på Öppet hus på Järnvägsmuseet i Kristianstad. Båda körningarna avlöpte utan några problem och man kan säga att Åhus är godkänd för trafik. Nu Återstår landskapsarbete.
Åhus under modulkörning i Vallensbæk
I dag var det modulsnickardag hos Anders och efter nogsamt fnulande och filosoferande sågades delar till tre breddningsmoduler. Detta för att få med lite mer runt staion och godsmagasin. Dessa kommer bygga på bredden med ytterligare 13 cm i ytterkurvan. Tanken med dessa är att kunna ha dom om plats finns, är det trångt kan man välja att inte hänga på dom. Bilder kommer senare :O)
2011-08-15
Ställverksbygge!
Har idag börjat bygga ett ställverk till min station. Min första tanke var ett stort ställverk / skrivyta i ett, men efter att ha lyssnat lite på grabbarna i lördags på smutsträffen så beslutades att ett litet smidigt ställverk ska byggas och en lös skrivyta! Så till verket, ritade upp en spårplan i paint. Denna skrevs ut, laminerades och limmades på en tunn plywood. En ram byggdes och jag vill inte påstå jag är någon snickare, men blev hyffsat :O) Kan tillägga att man hinner en del på en dag om man foluserar, vilket är svårt!
Här framsidan
Baksidan
Här under synas modulerna och lördagens vädrade skönheter! Man kan nog säga att modulerna även de vädrades :O)
Nu får det va bra för idag!
2011-07-17
Växlingsarbete pågår!!
Så har jag äntligen fått vara vid mina moduler igen i några timmar. Har idag börjat arbetet med växelmotorer och stag!
Motorerna är Conrads variant och till stagen använder jag 1 mm pianotråd och som länk mellan stagen använder jag slaktade "sockerbitar"
Tack Anders för alla tips och trix!
Jag tyckte att stagen hade lätt för att hoppa upp och ur sitt hål på växelföraren, detta löste jag med att kapa en slaktad "sockerbit på mitten.
På detta sätt skapades en låsning som gör att växelföraren inte kan hoppa upp och ur!
Två växelmotorer monterade, nio till att fixa!
Närbild på låsningen och stagen!
2011-07-06 till 2001-07-11
Så där ja, tillbaka efter några dagars svettande på dagarna och modulbyggeri på natten :O)
Nu har jag kommit så långt att alla spåren är lagda, de är limmade på plats nu återstår bara ett par spik så rälsen blir på plats när ballasten skall dit.
Det är faktiskt inte den enklaste spårplanen att lägga med många tankevurpor över vilket håll en växel egentligen går på m.m..
Resultatet blev som följer! i bilderna under. Nåväl på vägen har några kompromisser fått göras, den största när det gäller infarten till den kommande vändskivan.
Denna låg i från hamninfarten och "norr ut" när sedermera vändskivan slopades och ena porten i stallet blev bussgarage flyttade växel till spår fem med riktning söderut.
Jag ville ha med vändskivan och fick inte in växeln i hamninfarten varvid denna flyttades till spår 5 istället! Lite verklighet och lite kompromiss!
Sen kan det tyckas att jag har långt mellan spåren, det är av skälet att det ska vara lätt att "hand" rangera och avståndet blir cirka 4 meter i fullskala och tittar man på bilderna så ser det rätt långt ut mellan spåren! Nu börjar det roliga att koppla in alla växlar och få allt detta att fungera!
Norra infarten, jo där låg hyreshus på 50-talet! Inte riktigt som dessa men man tager vad man haver!
Här kan man se ungefär var station, godsmagasin och lokstall hamnar, detta är då utfarten mot hamen som syns till höger
Till sist ett tappert försök till en helhetsbild!
2011-07-04 till 2001-07-05
Så var projektet igång på lite mer än halvfart! Under dessa två dagar har spår 1 och 2 kommit på plats!
Jag bygger helt på frihand från några gamla foton och en halvtaskig signalplan.
Det stora bekymret jag stötte på i början var att synka nordliga infarten med utfarten till hamnen i öster. Jag fick riva upp en gång och börja om, nu känns det som om jag är på banan och kommer få till det! Det ända jag har fått ändra är växeln till lokstallet som under åren jag ska försöka spegla ligger från hamnhållet på spår 2. Denna flyttades under senare år till spår 5 och så kommer den att få hamna på mina moduler av det enkla skälet att jag inte får in växeln där den borde vara! Spåren ligger på 5 mm modellfoam, denna är väldigt lättarbetad och kommer för mig att ersätta Biltemas gummikork fram över! Jag har nu till att börja med endast limmat spåren på plats men kommer att sätta några räls spik innan ballasten ska ut!
Planen att framställa Åhus stationshus efter förebild är lagd på framtiden och till att börja med kommer Auhagens Krakow att få bli station. Lokstall och godamagasin kommer även de att bli produktionsbyggsatser. Tanken med Åhus modulerna är att de hemma med tiden även ska tjänstgöra som en Öst Tysk station så därför valet av Krakow! Nog för ikväll...
2011-04-09
Projektstart.
De sedan länge klara ramarna kläddes med en heltäckande plywood skiva, mer hans inte med denna gång.
Jag har beställt något som heter modellfoam i tjockleken 5mm, om detta fungerar som banvall så är det en billigare lösning än Biltemas gummikork.
Priset är endast 24kr för en skiva på 70x100cm
Nedan en bild på modulerna