Andreas Ljungqvist 2012-01-13
Jag ska med denna enkla beskrivning försöka visa hur jag gjorde när jag krympte en Peco vändskiva från 155mm till 90mm.
Anledningarna till krympningen är två, för det första så får den inte plats i sin fulla storlek på modulen. För det andra så var inte vändskivan i Åhus så stor.
Hur stor vet jag inte men 155mm uppskalat blir 24,8 meter, med 90mm hamnar den på mer trogna 14,4 meter. Gissar att den var ännu mindre men det ska få plats ett mellanstort lok. Ytterligare en anledning är priset, jag valde på detta projekt till en kostnad på 200kr plus lite material eller en Hapobahn skiva i rätt storlek för 1800kr.
Nu till själva bygget :)
Vad behövs i verktygsväg?
Kniv (brytblads eller skalpell)
Passare
Sax
Avbitare
Dremmel med tillhörande kapskiva samt en sliptrissa
Nålfilar
Finkorningt slip papper
CA-lim
plastlim
Nu kör vi :)
Under varje bild står en liten byggbeskrivning.
Jag började med att leta upp centrum på själva skivan och borrade en liten försänkning. I denna satte jag spetsen på passaren och ritade på bryggan.
Sen grovklippte jag med en rejäl tång, sen är det bara att finslipa med en sliptrissa på dremmeln in till linjen.
Jag gjorde sen en cirkel med passaren i själva "tråget. Denna cirkel görs någon millimeter större för att bryggan skall gå fritt. Fixera denna linje med
lite hårspray så tummar man inte bort den när man är där och grejar.
Sargen skars sedan bort med vass kniv.
Grovklipp så nära linjen du vågar, efter detta går man på med dremmel och sliptrissan igen för finjustering
Här syns bottnen samt bryggan med ena halvan av trädäcket monterad! Trädäcket är gjort i Evergreen med trämönster. Jag gjorde en helrund först
och mätte sedan ut och tog bort för bryggans bredd, limma med CA-lim för en stark fog, en liten fyrkantsstav lades i skarven för extra stabilitet!
Här syns bryggan med trädäcket på, i framkant ligger den nya sargen även den i Evergreen. Originalsargen gick inte att böja så mycket på ett snyggt sätt.
Målning i träfärg.
Färdigt "tråg"
På undersidan av trädäcket har jag här gjort några förstärkningar med Evergreen profiler, limmas med CA för bästa hållfasthet.
En gammal bagagekärra i H0 fick sätta livet till som stöd i utkanten av bryggan, denna hade nämligen en tendens att "vicka" när man körde av/på med ett lok.
Vädring av herr. Sandqvist!
Rälsen på plats i sina spår, ett varningens finger lyfts här för att få ner färg i de hål där strömstiften ska löpa ner till kopparplattorna i "tråget"
Eftersom original sargen med stödkanten gick till sällarejaktmarker så var det inte givet hur jag skulle montera skivan i modulerna. Jag tog hål rakt igenom,
satte sedan en tunn plywood skiva med centrumhål i underifrån. Sedan började jag testa med att justera in skivan genom att lägga plasticard i olika tjocklekar som distanser.
Vändskivan på plats i hålet, limmade den med CA-lim i klossarna jag byggt upp med. En ny sarg för att täcka glipan tillverkades och limmades med vitlim.
Visade sig bli så bra höjd att man kunde ta bort slipers och limma rälerna med CA-lim mot sargen!
Slutsats, en helt okej vändskiva för ca 200kr. Kommer väl till lite om man ska montera en drivning, ja det kommer väl med tiden!
Sen var det ett roligt projekt som bjöd en del utmaningar.
Frågor? Maila mig gärna på nskala(snabelA)andreasljungqvist.se (ersätt snabelA med @)