29 maj --1 juni. 

 

SkånskaN bjuder in till fristående modulkörning enligt FREMO standard N-RE. Epoken vi utgår ifrån är 1990-tal i norra Europa. Hjärtat i körningen är godstrafiken som kryddas av blocktåg, persontåg och kanske ett och annat museitåg från ångloksepoken. Träffen genomförs som trafikspel och har öppet för publik lördag den 31/5. 

 

Ödåkra spritfabrik erbjuder en stor hall 60 x 14 meter, totalt 840 m2. På Spritan finns tillgång till mat och fika, och i områdets närhet finns ett urval av olika övernattningsmöjligheter. Mer info kring måltiderna skickas ut när träffen närmar sig.

 

Sista dag för anmälan är 31 mars 2025.

 

Använd länk eller QR-kod för anmälan: https://forms.gle/tURgvHjfiAXDvTAA6

Plats:

Ödåkra Spritfabrik, Spritan, Allerumsvägen 11, Ödåkra, Sweden

Webbplats för Spritan: https://spritan.com 

Google maps: https://maps.app.goo.gl/747tHp8VZvgnmypW9 

 

 

 

 

Restider från olika platser i Norra Europa:

Malmö 1 h

Köpenhamn 1-2 h

Göteborg 2,5 h

Börkop 4-5 h

Norrköping 4-5 h

Lübeck 5-6 h

Stockholm 6-7 h

Hamburg 6-7 h

 

Tider:

29/5 12.00-21.00  Inlastning och banbygge

30/5 09.00-21.00  Tidtabellkörning

31/5 09.00-18.00 Tidtabellkörning o publik visning. Vi planerar en social aktivitet på kvällen.

1/6 09.00-12.00  Tidtabellkörning

1/6 13.00-15.00  Rivning av banan

 

Boende:

Fleninge Motell

Avstånd från Spritan: 3,3 km/8 min med bil

https://www.motellhelsingborg.se 

Övernattning i dubbelrum 375-422:- natt/person, frukost tillkommer 95:-

Vid bokning ange rabattkod Spritan 2025

Bokas före 15 mars till detta pris

 

Hotel Erikslund

Avstånd från Spritan: 15 km/16 min med bil

https://www.hotellerikslund.se/ 

 

 

Scandic Berga

Avstånd från Spritan: 9,1 km/12 min med bil

https://www.scandichotels.se 

 

 

 

Anmälningsavgift

Deltagande är kostnadsfritt utöver egen bekostnad av mat och logi.

 

Varmt välkomna

 

SkånskaN

 

 

Om du har frågor kring träffen kan du skicka dessa till Nils Larsson (Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.)

 

Lördagen den 10:e och söndagen den 11:e september genomför vi en körning med trafikspel i Hässleholms Modelljärnvägsförenings (HMJF) lokaler i Hässleholm. 

HMJF har visning av sin bana och det kommer att vara öppet mellan lokalerna, så det kommer att droppa in publik under körningens gång. Vid behov kommer trafikspelet att anpassas efter detta.

Trafikspelet börjar lördag kl 10 och pågår till sent på eftermiddagen. På söndagen fortsätter trafikspelet med start klockan 10. Vi avslutar och packar ihop sent på eftermiddagen. Uppehåll för lunch båda dagarna.

Maten ordnas genom hämtning. Gratis parkering finns i anslutning till lokalen.

Anmälan av moduler senast fredagen den 26:e augusti. För att vi skall kunna planera trafikspelets omfattning behöver deltagare utan moduler anmäla sig senast onsdagen den 31:e augusti. Anmälan skickas till Bengt L på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..

Torsdag morgon, efter en bastant frukost på pensionatet är det dags att lasta ur och börja bygga den
svensk/danska delen av banan. Vi träffas borta vid hallen som bara ligger 5 minuters gångväg från där vi bor.
Först ut till avlastning är Bosses husbil, Bosse som kört hela vägen från Stockholm med deras moduler.
Därefter tömmer vi den skånska släpen.

 

Läs mer: Fremo Prag 2015, Del 2, Träffen och hemresan.

Månadskiftet mars/april var helgen för årets Dreamtrack och i år var det samma lokal som föregående år, nämligen Folkets hus i Huskvarna. I år var det sjunde gången vi samlades för ett DreamTrack.

En rejäl bana som fyllde den matsal där banan i N-RE höll till. Det var ganska mycket stationer och lite mindre körsträcka.

Huvudinriktningen på DreamTrack är trafikspel men med publiktid rätt länge under lördagen. Vi körde trafikspel även under publiktiden men då med reducerad klockhastighet så vi skulle hinna prata lite med publiken - fungerade ganska bra.

Deltagandet på banan präglas av skånskaN och gängen från trakterna av Stockholm och Norrköping.
Just från trakten runt Jönköping/Huskvarna har vi dåligt med deltagare (en?) vilket blir ett litet problem för denna körning. För att trafikspelet ska fungera behövs gott om lokförare och på körningar brukar deltagare utan moduler främst komma från trakten.
Under Lördagen hade vi många tillresta lokförare men under fredag och söndag blir dessa färre, vilket gör bemanningen till trafikspelet svårare. Större körningar bör nog ligga i "klubbarnas" upptagningsområden.

 

Läs mer: Dreamtrack 2016

Vi var ett litet gäng (Andreas, Henric och Mats O) som gavs oss av mot Prag redan på söndagen helgen innan träffen. Målet var att stanna till en natt i Berlin och komma ett par dagar tidigare till Prag för att uppleva lite mer än själva Fremo-träffen.


Vi lämnade släpen i Kongsmarken redan på söndagskvällen och körde sedan vidare till färjan i Trelleborg, denna visade sig vara 2 timmar sen så det blev några timmar att slå ihjäl i bilen. Som tur var kunde vi avnjuta del 1 av serien ”Bron” på en dator, så tiden gick lite fortare.
Väl ombord visade det sig att ankomsttiden var den samma så sömnen kortades in rejält.

 

 

Läs mer: Fremo Prag 2015, Del 1: Resan, Städerna och Nörderi!