Torsdag morgon, efter en bastant frukost på pensionatet är det dags att lasta ur och börja bygga den
svensk/danska delen av banan. Vi träffas borta vid hallen som bara ligger 5 minuters gångväg från där vi bor.
Först ut till avlastning är Bosses husbil, Bosse som kört hela vägen från Stockholm med deras moduler.
Därefter tömmer vi den skånska släpen.
Byggarbetet tar i stort sett hela dagen med avbrott för lunch och middag som på sedvanligt vis är bastant och mättande på östeuropeiskt vis. Givetvis fanns en liten bar på andra våningen där förfriskningar kunde inhandlas.
Deltagare från stora delar av Europa var med i banan, men kanske det mest spännande tillskottet för årets träff var en Bulgarisk delegation. Väldigt välbyggda och väldetaljerade moduler, bland annat en medelstor station där det rådde höstmiljö. Torsdagskvällen tillbringades i lugn och ro på hotellet.
Fredag morgon var det så dags för det första trafikspelet, personligen intar jag Åhus. Vid en första anblick på graferna och stationstidtabellen, ser jag att det blir en händelserik dag.
Åhus och Klågerup ligger bredvid varandra ungefär mitt i den svensk/danska delen. Båda stationerna fungerar som knutpunkt för internationella godståg.
I Åhus delas och samlas tåg med vagnar som ska till eller kommer från stationerna ”Norr” om Åhus, där utgår sedan lokalgodståg som hanterar utsättning och inhämtning längs med linjen. Klågerup fyller samma funktion fast ”söder” ut mot Fossie.
Första trafikspelsdagen avlöper väl utan några större problem. Trafikspelet hade mycket trafik rakt igenom, i alla fall på de lite större stationerna.
På kvällen ger sig den svensk/danska gruppen av till samma klosterbryggeri, Klášterní šenk, som vi besökte för 2 år sedan, ett mycket trevligt ställe med väldigt gamla anor.
Inredningen är nästan medeltida.
God mat och öl bryggt på stället allt inmundigades i trevligt sällskap. Klostret ligger på gångavstånd från pensionatet, så efter en 15 minuters promenad var det sängdags.
Efter en god natts sömn var det så dags för trafikspelsdag två,
Åhus sattes i händerna på en av de danska deltagarna, de flesta stationerna på vår bandel bemannades av andra än ägarna. Kul att fler vågar testa en ny station och att det flöt på lika bra som annars.
Detta gav tid till att köra lite tåg och att gå runt och ta bilder av alla fina moduler. Jag kan inte nog berömma de Tjeckiska landskapsbyggarna, helt fantastiska miljöer. Mats O fick ett gods-uppdrag i Tjeckien som han vill berätta mer om, här kommer Mats text:
Jag fick ett köruppdrag i Tjeckien, det visade sig att det var ett godståg med en längd på ca 1,5 m. När jag kom fram till den första stationen så fick jag en nyckel och sen fick jag inte mer info.
När jag kom till den första lastplatsen så skulle jag ställa av en vagn där. Det fanns en nyckel som satt fast i modulen.
När jag vred om den så kunde jag öppna ett spårspärr som fungerade som i verkligheten! Men det gick inte att lägga om växeln för där fanns ingen nyckel och den jag hade med mig passade inte. Den passade dock i ett annat hål och efter en stunds klurande kom jag på hur jag skulle göra.
Jag stoppade i den medföljande nyckeln och vred om den. Då kunde jag ta ut spårspärrs-nyckeln
(när spårspärren var i upplåst läge) och stoppa in den nyckeln till växel-låset.
När jag vred om nyckeln så kunde jag lägga om växeln och äntligen backa in vagnen på spåret.
Sen var det bara att göra allting i omvänd ordning. Förresten så lade man om växeln och spårstoppet med små vred. Ingen elektronik här inte.
På nästa station så skulle nyckeln lämnas in och då fick jag nya nycklar. Nästa lastplats hade "bara" ett nyckelhål och elektrisk omläggning av växlarna, a peace of cake jämfört med den förra lastplatsen. Nästa lastplats visade sig vara en lite industri med flera spår och ett litet växellok som hade svåra strömupptagningsproblem.
På skylten så fanns det anvisningar om vagnslägen och på vagnskorten så stod det vilket läge som vagnen skulle stå i. Nu följde en (kanske lite för lång) stunds roligt rangerande.
Mitt ordinarie tåg fick stå på linjen och vänta medan jag rangerade. När jag var klar så visade sig att en av tyskarna hade stått på stationen en (tror jag ganska lång) stund och väntat på att jag skulle bli klar.
Hur som helst så var det jättekul med lite hjärngympa och dessutom var det ju väldigt verklighetstroget. Det var det roligaste köruppdraget på hela körningen :-).
Lördagen avslutades med ett besök nere i Centrala Prag, en öl på Vytopna och sen en tidig kväll.
Söndag, en halv dags trafikspel, lunch och sen var det dags att lasta och köra hemåt.
Vi tog släpen efter Mats SAAB hem.
Resan hem gick genom Tyskland via Berlin, in i Polen till färjeläget i Świnoujście. På vägen från Berlin mot Polska gränsen, på autobahn i mörkret stod plötsligt en skylt med texten Strassen Schäden och nedsatt fart till 100km/h, det är lugnt ju tänkte jag, vi kör bara 85km/h..... Sen började helvetet, 5 cm djupa 30-50cm breda fåror tvärs över vägen i 4 km... 30km/h kändes för fort kan jag säga..
Väl framme i i Sverige efter en natt på färjan stannade vi i Kongsmarken för att lasta av Malmögängets moduler, även familjen Burle mötte upp o hjälpte till. Efter ytterligare nästan två timmar var man så äntligen hemma i Göingeskogen, trött och sliten men full av upplevelser efter flera roliga dygn på äventyr.
Tack till Tjeckerna för en väl anordnad träff, och tack till alla härliga MJ-vänner för trevligt sällskap. Vi ses snart på en träff igen.
//Andreas med lite hjälp av Mats O
{sfx user='103660496075527585784' album='6207828556635847521' display='album'}