Byggtips SJ Ra
SJ Rapid - SJ Ra
Här följer en beskrivning hur jag byggde min SJ Ra från MGP.
Jag hade valt den variant som byggdes direkt efter förseriens 2 lok, vilket innebär bl.a. att den har de 3 stora runda lyktorna och strömavtagarnas framskjutna placering som på förserien, men en annan modernare färgsättning.
Jag plockar fram mina sedvanliga "bra-att-ha-verktyg". Det hemmagjorda bockningsverktyget, plåtarna med vingmuttrar kommer inte att behövas till denna modell.
.
Läs igenom MGP's beksrivningen noga, så då har koll på just den variant du har beställt och tänker bygga, eftersom momenten skiljer sig något dem emellan.
Efter att jag har kontrollerat innehållet i lbyggsatsen, rensar jag kåpan på gjutskägg. När du putsar fönsterhålen, så Var noga med att bara fila innekan på fönsterkanten; det är där gjutresterna sitter samt då riskerar du inte att skada fönsterkarmen. Hål för etsdetaljer såsom handräcken rensas med 0,4mm borr eller brotsch. Hål för takdetaljer kör du med 0,8mm och på den modell du ser här, ska de 3 stora lykthålen rensas med 1mm borr/brotsch. När jag rensat fönsterhålen, så tar jag redan nu fram och testar fönstren på sina platser. Det underlättar mycket att ha passformen abklarad innan målningen!
Nu är det dax för en grundmålning. Använd en färg som fäster bra på plasten och som inte släpper vid eventuell maskering längre fram. Jag har använt färgen nedan som jag hittade på Bauhaus och den sitter väldigt bra.
Slipa gärna kåpan litet lätt med superfint slippapper, inte grövre än korn 100, gör den ren och gå på med grundfärgen. Därefter målar jag kåpan svart på insidan (jag gjorde det med pensel) för att förhindra ljusgenomsläpp om du ska ha belysning. Tyvärr har jag ingen bild på det momentet. Jag lät färgen härda ordentligt, minst 24 timmar, sedan målade (airbrush) jag den oranga färgen på kåpan. Det ska vara en Rc-lok orange nyans och här fick jag blanda Humbrol 18 med Humbrol 82 50/50 och en droppe Humbrol röd 174, målade på en provbit och testade tills jag var nöjd.
Jag jämförde med ett Rc-lok m/ny och nu med facit i hand, kunde nyansen vara något rödare, men det är nog en smaksak...
Nu la' jag kåpan åtsidan så att färgen kunde få härda ordentligt!
Nu är det dax att börja anpassa chassit. Jag hade köpt en Minitrix modell av det Schweiziska SBB Re 4/4 på ebay som låg ett "start-set" med artikel nr 11126, till en billig peng, och med diverse vagnar på köpet. Kåpan är relativt enkel att snäppa loss.
För detljer, se MGP's beskrivning när chassit ska "strippas".
Chassit måste göras helt naket eftersom en bit av metallen ska fräsas/sågas bort för att kåpan ska gå på. Boggierna sitter med vars en sprint som bara dras rakt ut. Spara undan alla smådelar i en ask. Tappa inte bort de två glödlamporna, en fram och en bak. De mörka "klossarna över boggiesprintarna är ballastvikter. Dessa sitter med litet lim och får bändas loss försiktigt. Skruva loss kretskortet, sitter med 2 skruvar syns i den röda ringen nedan. Därefter kan kretskortet avlägsnas. Det är förbundet med ett litet kretskort på undersidan av chassit, som också har en kontakt för luftledningsdrift. Innan du tar bort det lilla kortet, notera hur det sitter och vilken "kontaktbana" som är förbunden med den ena tåten för strömupptagning från rälerna. Här lödade jag nämligen den "röda" tåten från dekodern när jag digitaliserade längre fram. Sedan kan du klippa den gröna och röda tåten enligt bild nedan till höger.
Nu ska motor och drivaxlar plockas ut. Hela paketet sitter med 2 klammer som bara dras rakt ut. När chassit är rensat, är det dax att fräsa/såga bort en "kloss" fam- och baktill. Det är inte alls så dramatiskt som det kanske låter.
Jag sågade bort det mesta med en rälssåg och fråste med en dremmel, ganska enkelt. Sedan testade jag att komma gick på. Det är viktigt att få bort alla filspån och annat som annars kan sätta sig där man inte vill ha det ovh ävan kortsluta en dekoder... Nu fortsatta jag med att "digitalisera". Mitt lok var försett med Minitrix orginal dekoder, Selectrix, och den är/var enligt mitt tycke en riktig skit-dekoder som jag aldrig fick ordning på under provkörningarna före ombyggnaden. Den tjur-rusar och är oberäknerlig, dock gick den snyggt när den väl gick, men dito opålitlig dekoder vill jag inte ha, så det blev en Tran DCX75. Jag lödade röd tåt, strömupptagning ena rälen, på lilla kretskortet under chassit. Kolla så att den lödas på rätt "bana" nämligen den som tar ström från ena rälen, inte från luftledning...
Nu satte jag motorn på plats med sina klammer. Svart tåt, strömupptagning andra rälen, fäste jag i chassit med en av skruvarna som tidigare var till det större, övre kretskortet. Sedan satte jag tillbaka ballastvikterna och tejpade fast dekodern på en av dem. Därefter lödade jag belysningståtarna vit och gul, till varsin respektive glödlampa.
Därefter lödade jag grå och orange tåt från dekodern till motorpolerna, alltså strömförsörjningen till motorn. De lödas direkt på motorblecken, se nedan exempel med orange tåt. Den grå sitter likadant på andra sidan.Vidare, jag "säkrade" lamporna med en litet dutt vägglera och limmade en liten bit plasticard utanpå. Detta därför att tidigare fanns ett bleck från övre kretskortet som höll lamporna på plats! Därefter satte jag boggierna på plats.
Efter programmering av CV1 och provkörning återgick jag till kåpan. Jag använder vanlig dokument tejp för maskeringen. OBS! Tänk på att de raka sidorna på tejprullen inte är raka! Ta ut en lagom längd tejp, "avklistra" den något genom att upprepade gånger klistra den mot ett rent och jämnt underlag, sista gången så låt den sitta kvar och skär till lagom längder med skalpell mot en linjal, då får du garanterat "raka" tejpbitar! Nu målade jag den mörkblå borden längst ner med pensel. Sedan var det dax för taket som ska vara mörkt grå. Taket är rundat i kortändarna och för att få till den snyggt, gjorde jag mallar i papper och skar till tejp efter dessa, se nedan till höger (jag använder en spegel som underlag nät jag skär tejpen, slät, hård och lätt att hålla ren!
När tejpen är på plats målade jag taket med Humbrol 67.
När jag ändå hade den grå färgen framme, passade jag på att måla kulisserna mm till strömavtagarna. Därefter maskerade jag ochmålade buffertbalkarna röda med Humbrol 174.
Jag passade också på att måla etsdetaljerna nu medan de satt på etsarket. Gallret bakom plogarna, fotstegen och plogarna. OBS, bocka till plogarna innan du målar. Det gör man enklast genom att lägga den släta änden på ett borr (3-4mm) mot plogbladet som vilar på ett mjukt underlag och knacka fram formen försiktigt med en pennhammare.
När all målning är färdig och färgen torkat ordentligt, sprutas hela kåpan med blank klarlack. Detta gör att kanterna på dekalerna syns betydligt mindre. De långa vita dekalerna på sidorna är enkla, samma med de gula siffrorna på buffertbalkarna. Den vita dekalen i kortändarna med "RAPID" texten och de gula vinghjulen, skär man enklast "kryss" för lyktorna så att man kan kränga dekalen över lyktorna. Det blir förvisso tomma flikar, men dessa fyllde jag i med vit färg. Jag satte också dit lokskyltarna på sidorna.
Här har jag målat vitt runt lyktorna för att täppa till gliporna. När färgen torkat, går jag över med blank klarlack igen som också förseglar allt.
Nu är det dax för strömavtagarna. Här behövs ett borr som matchar skruvens diameter för att rensa upp skruvhålet i taket. Detaljen som ligger mellan strömavtagarna på bilden nedan till vänster är målad i samma färg som taket. Rensa hålet på undersidan på detaljen med samma borr. Detaljen ska sitta på skruven och dölja denna. Jag provmonterar strömavtagaren så att jag kan se och markera hur mycket som ska tas av på skruven.
Jag sätter skruven i ett skruvstäd och kapar skruven med en rälssåg. Efteråt, monterar jag skruven i strömavtagaren, så att den "gängas till" och löper fint. Det kan ta emot litet i början innan den griper, men det är bara att köra på, detta moment underlättar oehört jämfört med att försöka göra det med strömavtagaren på taket...
Till sist monterar jag boxen över skruven. En liten lim-dutt håller den på plats, men limma inte på skruven, strömavtagaren måste ju kunna avmonteras vid service!
Nästa steg blev fibern till ljuset. Något bökigt, men kolla hur lampan sitter i chassit, det är liksom en öppning där ljuset strålar ut och fibern måste kapas i rätt längd och böjas så ändarna pekar på ljusöppningen. Inte helt enkeltmen det går med litet tålamod, öva och pröva. När det är ok, förseglar jag med litet CA lim. Topplyktan är besvärligast, ljuset kunde vara något starkare, se bild nedan till höger, så jag får justera den fibern senare. Just den fibern går litet snett nedåt mot lampan eftersom den annars kläms mellan chassit och den lodräta "balken" på kåpans insida i fronten.
Nu satte jag buffertertarna på plats och handräcken samt isolatorerna på taket. Därefter gick jag på fönstren. Det var ganska enkelt eftersom jag hade varit noga med att rensa fönster så de passade fint. Som synes kapade jag långsidornas fönsterremsa och det är mycket enklare då att få dit dem och hantera dem. Front rutornas fönster är olika på vänster respektive höger sida. Ps. Titta på ljusfibern, jag lyckades knäcka dem när jag tog av kåpan, så det var på det igen.... ;-)
När fönstren är på plats, kan man montera vindrutetorkarna.
Nu började jag upploppet, en del detaljer. Först drog jag takledningnen, en 0,3mm svartlackad mässingtråd på rulle. Därefter plockade jag fram etsarket igen med den målade "grillen".
Detta ska vara en bruksmodell så grillen måste klippas till så kopplet kan få plats (grillen ska sitta på boggiens framkant). Nedan till vänster syns den ena halvan färdig klippt. Därefter ska dessa limmas på plats med CA. Jag bockade grillen försiktigt så att den följer boggiens fronform någerlunda och får bra stöd. Kolla också så att grillen går fritt mot kåpan så den kan följa boggiens rörelser i sidled.
Nu återstår endast plogarna. Dessa klipps ut från arket (jag målade dem tidigare) och limmas på plats med CA. Så, det som är kvar nu och som jag inte har dokumenterat är fotstegen, men dessa är enkla att sätta på plats.
Sista bilden är från en modulkörning på Kristanstads Järnvägs Museum augusti 2013. Här syns Ra på Mats Burles fina Hamn-modul!
Lycka till med Ditt bygge!
Jan Paulnitz